Bu ifade; desteği olmayan, delili ve kaynağı olmayan, yanlış bir ifadedir.
Bir kişinin, Kurban kesmek için sefer mesafesine yolculuk yapıp orada Kurbanını kesmesinde, hiç bir sakınca yoktur. Kurbanında bir eksiklik olmaz. Kurbanı tamdır.
Hanefî Mezhebinin önemli Fıkıh kaynaklarından olan el-İhtiyar adlı Fıkıh kitabında, Mevsılî, Kurban kesmenin kimlere Vacip olduğunu anlatırken şöyle demektedir:
Udhiyye Kurbanı: Kurban kesme imkanına sahip varlıklı olan, misafir olmayıp mukim olan, Köle olmayıp hür olan her Müslümanın üzerine Vaciptir.
كِتَابُ الْأُضْحِيَةِ
وَهِيَ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ حُرٍّ مُقِيمٍ مُوسِرٍ
الاختيار لتعليل المختار
Yani Fakir olan, misafir olan, Köle olan ve gayr-i müslim olan kimselere Kurban kesmek Vacip değildir, Kurban bunlardan sâkıttır, üzerlerinden düşmüştür.
Bunların içinde konumuz olan, Seferi olan Kişinin Kurban kesmenin Vacip olmamasının gerekçesi, aynı kaynakta şöyle anlatılmaktadır:
وَإِنَّمَا لَمْ تَجِبْ عَلَى الْمُسَافِرِ لِأَنَّهَا اخْتَصَّتْ بِأَسْبَابٍ شَقَّ عَلَى الْمُسَافِرِ تَحْصِيلُهَا
وَتَفُوتُ بِمُضِيِّ الْوَقْتِ فَلَمْ تَجِبْ كَالْجُمُعَةِ
الاختيار لتعليل المختار
“Seferi olan Kişinin Kurban kesmesi Vacip değildir, çünkü:
Misafirin yerine getirmesi zor olan bir takım sebepler, özellikle Kurbanda mevcuttur.
(Kurban bulmak, ortak bulmak, kesme yeri bulmak, kesici bulmak, Kurban etini tüketme ve dağıtmak gibi..)
Ayrıca Kurban belli vakitler aralığında kesilmesi gerekir, o vakit geçince Kurbanın da vakti geçmiş olur.
Bu sebeplerden dolayı, Kurban kesmek Misafirin üzerine Vacip değildir.
Ancak:
Bir kimse uzak bir yerde Kurbanını hazırlamış, bütün tedbirleri almış, hazırladığı o Kurbanını kesmeye gidiyorsa, bütün zorlukları aşmış, sadece Kurbanını kesmeye gidiyor demektir.
Gittiği yer dört rek’atlık Farz namazları iki rek’at kılma mesafesi (sefer mesafesi) olsa dahi, o kimse Kurban konusunda seferî değildir.
Çünkü Kurban kesmek için o yola çıkmıştır.
Mevsılî, el-İhtiyarda bunu Cuma namazına benzetiyor: Meşakkat varsa seferi olan kişiye, Cuma namazı Farz değildir. Fakat Camiye gittiğinde Farz olur, mutlaka kılması gerekir, hatta İmamlık bile yapabilir.
Doğrusunu Allah bilir.