Kurban Bayramı Arefe günü oruç tutmak konusunda İslam Âlimleri ikiye ayrılmışlardır. Bir kısmı Arefe günü oruç tutulmaz demişler, bir kısmı da Arefe günü oruç tutulur hatta müstehaptır demişlerdir.
Arefe günü oruç tutulmaz diyenler öncelikli olarak Vedâ haccında Arafatta Resülüllah sallellahu aleyhi ve sellemin oruçlu olmadığını bildiren, İmam Buhari’nin ve İmam Müslim’in rivayet ettikleri şu hadisi şerifi delil göstermektedirler:
عن أمِّ الفضلِ بنتِ الحارثِ
أنَّ ناسًا تمارَوا عندها يومَ عَرفةَ في صومِ النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم؛
فقال بعضُهم: هو صائمٌ، وقال بعضُهم : ليس بصائمٍ. فأرسَلت إليه بقدَحِ لَبنٍ وهو واقفٌ على بَعيرِه، فشرِبَه
(أخرجه البخاري (1988) واللفظ له ، ومسلم (1123
Hâris’in Kızı Ümmül Fadl’dan “birtakım İnsanlar Arefe günü kendisinin yanında Resülüllah sallellahu aleyhi ve sellemin orucunu tartıştılar, bir kısmı oruçlu olduğunu, bir kısmı da oruçlu olmadığını söylediler. Bunun üzerine Ümmül Fadl, Resülüllah sallellahu aleyhi ve selleme, devesinin üstünde Vakfe yaptığı esnada bir bardak süt gönderdi, Resülüllah sallellahu aleyhi ve sellem de o sütü içti” dedi.
Bu hadisi şerifte ifade edildiğne göre Resülüllah sallellahu aleyhi ve sellem Arefe günü Arafatta oruçlu değildi. Dolayısıyla Arefe günü oruç tutulmaz diyenler olmuştur.
Arefe günü oruç tutulur hatta müstehaptır diyenler ise, İmam Müslimin Ebu Katadeden rivayet ettiği hadisi şerifi delil getirmektedirler:
وحديثُ أبي قتادةَ رضِيَ اللهُ عنه هو
صِيامُ يَومِ عَرفةَ أحتسِبُ على اللهِ أنْ يُكفِّرَ السنةَ التي قبْلَه والسَّنةَ التي بعْدَه
والحديثُ أخرَجه مسلمٌ في صحيحِه 2/ 818
Resüli Ekrem sallellahu aleyhi ve sellem “Arefe günü oruç tutmak, bir sene öncesinin, bir sene de sonrasının hatalarını örteceğini Allahtan umarım” buyurmuştur.
Bu hadisi şeriften de Arefe günü oruç tutmanın sevap olduğu anlaşılmaktadır.
Bir çok İslam Âlimlerimiz bu iki hadisi şerifin arasını şöyle birleştirmişlerdir:
Hacılar Arafatta Vakfede daha dinç olması ve zayıf düşmemesi için oruç tutmazlar, nitekim Resülüllah sallellahu aleyhi ve sellem Arefe günü Arafatta oruçlu değildi.
Arefe günü Arafatta olmayanlar ise Arefe günü oruç tutarlar ve müstehab bir amel yapmış olurlar, ikinci hadisi şerifte ifade edildiği gibi bol sevap kazanırlar.
İbnü Abdilberr Hanefî, Şafiî, Malikî ve Hanbelî Fıkıh Mezheplerinin, Arefe günü oruç tutmanın müstehap olduğunda ittifak ettiklerini söylemektedir.
Bu günde oruçlu olanların oruçlarını Allah celle celalühü kabül buyursun, bol mükâfat ihsan eylesin, tutmak istediği halde tutamayanların niyyetlerini de oruç tutmuş gibi kabul buyursun.